Jest to bardzo gorący temat, jak to często w polskich przepisach bywa nie jednoznaczny na pierwszy rzut oka. Funkcjonują błędne przeświadczenia w tej materii oparte bądź to na niewłaściwym zrozumieniu przepisów, bądź w ogóle nie mające w nich żadnego oparcia. Przedstawiona przez nas interpretacja była kilkakrotnie potwierdzane przez stosowne organy jako odpowiedź na pytania m.in. naszych forumowiczów . Warto upewnić się jakie przyczepy możemy holować by nie zostać niemile zaskoczonym przy kontroli na drodze, czego oczywiście nikomu nie życzymy.
Polskie przepisy w tej materii (oczywiście nieprzypadkowo) są zbieżne z ustaleniami Konwencji Wiedeńskiej, co oznacza że tak samo sytuacja wygląda we wszystkich krajach, które ją ratyfikowały (w tym wszyscy członkowie Unii Europejskiej). Niestety wbrew temu zdarzają się przykre incydenty, na szczęście są one stosunkowo rzadkie.
- ciągnięcie przyczepy lekkiej, czyli takiej której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 750kg. W tym przypadku nie ma znaczenia masa zestawu- biorąc pod uwagę ograniczenie ciężaru samochodu wynikające z kategorii prawa jazdy może więc ona osiągnąć 4250kg.
- ciągnięcie przyczepy której dopuszczalna masa całkowita jest niższa od masy własnej samochodu pod warunkiem, że dopuszczalna masa całkowita zestawu nie przekracza 3500kg.
Ewentualne braki w uprawnieniach dotyczą drugiego warunku pkt. 2 tj. sytuacji w której przyczepa jest lżejsza od holownika (odpowiednio DMC i MW) , ale ich łączna dopuszczalna masa całkowita przekracza 3500kg. By móc prowadzić taki zestaw konieczne jest posiadanie prawa jazdy kategorii B+E (równoważne z nim jest równoczesne posiadanie prawa jazdy kategorii B oraz C+E lub D+E).
Należy pamiętać, że oprócz spełnienia powyższym warunków samochód musi być homologowany do ciągnięcia przyczepy o określonej masie (dane te znajdują się w dowodzie rejestracyjnym). Zdarza się, że spełnione są wszystkie warunki wynikające z tych przepisów, natomiast dodatkowym ograniczeniem są ustalone przez producenta limity masy naszego domu na kółkach. W niektórych samochodach określona maksymalna waga przyczepy przekracza ich masę własną. W Polsce nie można tego jednak wykorzystać, gdyż prawo zabrania poruszania się po drogach publicznych z przyczepą o takim ciężarze.
Wbrew pojawiającym się czasem opiniom nie ma znaczenia liczba osi przyczepy, wskazaniem są jedynie kryteria dt. mas.
Fragmenty niektórych aktów prawnych regulujących uprawnienia do holowania przyczep
- Art. 88. §2. ust. 3. lit. "b": "[prawo jazdy kategorii B uprawnia do kierowania] pojazdem, o którym mowa w lit. a, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t"
- Art.88. §3. ust. 3.: "[prawo jazdy] kategorii A, B, B1, C, C1, D lub D1 - uprawnia do kierowania pojazdem w nich wymienionym z przyczepą lekką;"
Konwencja wiedeńska o ruchu drogowym sporządzona w Wiedniu dnia 8 listopada 1968 r. (Dz. U. z dnia 24 lutego 1988 r.):
- Art. 41. §4. lit. "a": "do pojazdów samochodowych kategorii B, wymienionych w załącznikach 6 i 7 do niniejszej konwencji, może być dołączona lekka przyczepa; może do nich być także dołączona przyczepa, której największa dopuszczalna masa przekracza 750 kg (1650 funtów), ale nie przekracza ona masy własnej pojazdu samochodowego, oraz jeżeli największa dopuszczalna masa pojazdów połączonych w ten sposób nie przekracza 3500 kg (7700 funtów);"
Rekomendowane komentarze
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.